BAB 2
GURU DAN
PERUNDANGAN
1.0 PENGENALAN
Sebagai seorang pendidik, guru mesti mematuhi
Peraturan Kelakuan dan tatatertib 1993 (Pindaan 2002). Oleh itu, guru akan
sentiasa berkelakuan baik dan bertatatertib mengikut garis panduan yang
ditetapkan. Kecuaian guru semasa di sekolah boleh menjadi
masalah besar seperti murid tercedera. Terdapat beberapa kes yang pernah timbul
melibatkan guru dan menjadi kes mahkamah. Pengetahuan mengenai perundangan ini
membantu guru mempertahankan diri sekiranya guru benar-benar tidak bersalah.
Perundangan ini juga menjadi panduan kepada guru mengenai apa tugas guru dan
apa yang guru tidak boleh lakukan. Kementerian Pelajaran Malaysia telah
menyediakan buku panduan dan surat pekeliling ikhtisas untukmemperingatkan guru
tentang pengetahuan dan peraturan yang jelas.
Walaupun guru bertindak sebagai “in
loco parents‟ iaitu pengganti ibu bapa di sekolah, tindakan guru boleh
disalahertikan sebagai penderaan. Zaman sekarang bukan seperti zaman dahulu, di
mana guru bebas bertindak dengan niat mendidik. Guru zaman dahulu dan sekarang
amat berbeza. Oleh itu wajarlah ibu bapa sentiasa berhati-hati. Namun sekatan
ini membantutkan tindakan guru yang bertujuan baik. Setiap tindakan guru
haruslah berdasarkan undang-undang seperti Akta Pendidikan. Perkara yang paling
guru harus waspada ialah guru harus membayar RM1650 jika menampar murid. Itu
adalah keputusan mahkamah atas tindakan kasar guru. Selain itu, guru akan
didenda RM5000 atau penjara 3 bulan sekiranya mengajar tidak mengikut sukatan
pelajaran yang disediakan oleh kementerian. Guru haruslah menggunakan
pendekatan selain daripada kekerasan untuk mendidik murid. Kekerasan hanya akan
membuatkan murid memberontak dan tidak mendengar kata. Golongan
guru hendaklah memastikan martabat perguruan sentiasa dipertingkatkan dari
semasa ke semasa ke tahap yang lebih tinggi dan dihormati. Oleh yang demikian Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan
Tatatertib) telah diperkenalkan untuk menjadi panduan kepada guru dan kaki
tangan kerajaan yang lain dalam melaksanakan tanggungjawab yang diamanahkan.
Dalam
konteks pendidikan, setiap guru harus memahami sepenuhnya peraturan Kelakuan
dan Tatatertib 1993 dan telah pun dibuat pindaannya pada 2002. Di samping
itu Akta Pendidikan 1996 juga harus diperhalusi dengan teliti demi menjayakan
matlamat pendidikan negara. Akta
Pendidikan 1996 adalah lanjutan serta pembaharuan dari Akta Pelajaran 1961. Tujuannya
ialah bagi memantapkan sistem pendidikan kebangsaan sejajar dengan cita-cita
Malaysia untuk menjadi pusat kecemerlangan pendidikan bermutu tinggi dan
bertaraf dunia.
2.0 MATLAMAT TATATERTIB
Golongan guru hendaklah memastikan martabat
perguruan sentiasa dipertingkatkan dari semasa ke semasa ke tahap yang lebih
tinggi dan dihormati. Oleh itu, Peraturan-peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan
Tatatertib) telah diperkenalkan untuk menjadi panduan kepada guru dan kaki
tangan kerajaan yang lain dalam melakasana tanggungjawab yang diamanahkan. Sebagai
penjawat awam, guru mestilah sentiasa berkelakuan dan bertindak sepertimana
yang diperlukan. Ini bermaksud guru mestilah patuh akan peraturan-peraturan
dalam aspek kelakuan dan tatatertib seperti mana yang terkandung dalam
Peraturan Kelakuan dan Tatatertib 1993 (Pindaan 2002). Dengan adanya
peraturan ini, maka guru akan bertingkah laku seperti yang dikehendaki. Kawalan
tatatertib ini merupakan satu alat pengurusan yang penting bagi mewujudkan
pentadbiran yang cekap dalam melaksanakan segala fungsi serta tanggungjawab ke
arah pencapaian matlamat dan objektif sesebuah jabatan. Tatatertib ini
bermatlamat supaya pegawai awam melaksanakan tugas dengan cekap,
bertanggungjawab dan beramanah. Selain itu ianya bertujuan agar pegawai awam
meletakkan kepentingan awam lebih daripada kepentingan mereka sendiri dan
menjaga imej perkhidmatan awam. Ini bertujuan untuk menghukum dan memberi
kesedaran kepada pegawai yang melakukan kesalahan atau melanggar peraturan.
Secara keseluruhannya, peraturan-peraturan ini
mengandungi peruntukan-peruntukan seperti berikut :
- Peraturan-peraturan mengenai tatakelakuan serta larangan / kesalahan khusus
- Tanggungjawab serta tugas kawalan dan pengawasan tatatertib
- Prosedur dan tatacara tindakan tatatertib Hukuman tatatertib
- Peruntukan pelbagai yang berkaitan
3.0 PERATURAN TATAKELAKUAN DAN TATATERTIB
SECARA UMUM
3.1 Peraturan 3A
Penjawat awam wajib mematuhi peraturan-peraturan
yang telah ditetapkan dan tindakan tatatertib boleh dikenakan kepada pegawai
yang ingkar.
3.2 Peraturan 3B
Seorang pegawai hendaklah memberi aku janji
sebagaimana yang diperuntukan dalam Peraturan-peraturan Pegawai Awam (PU .A.
176) Lantikan, Naik Pengkat dan Penamatan Perkhidmatan
3.3 Peraturan 3C
Menjadi tanggungjawab seorang pegawai untuk
menjalankan kawalan dan pengawasan tatatertib ke atas pegawai bawahannya dan
mengambil tindakan yang sesuai dengan segera terhadap mana-mana pegawai yang
melanggar mana-mana peruntukan peraturan-peraturan ini. Pegawai yang gagal
menjalankan kawalan dan pengawasan atau gagal mengambil tindakan terhadap
pegawai bahawannya yang melanggar mana-mana peruntukan peraturan-peraturan ini
hendaklah disifatkan cuai dan tidak bertanggungjawab dan dia boleh dikenakan
tindakan tatatertib.
3.4 Peraturan 4 (1)
Seorang pegawai hendaklah pada setiap masa
memberikan taat setianya kepada Yang di- Pertuan Agong, Negara dan Kerajaan. Pegawai
hendaklah sentiasa menjaga, memelihara dan mempertahankan kedaulatan dan maruah
negara, hormat dan patuh kepada undang-undang serta berusaha untuk berbakti
kepada negara. Antara contoh pelanggaran peraturan 4(1) adalah seperti berikut
:
·
bersubahat dengan musuh negara
·
membocorkan rahsia negara
·
memburuk-burukkan serta memperkecil-kecilkan dasar
serta tindakan kerajaan
·
menjadi anggota jemaah islamiah
·
menyertai Kesatuan Militan Malaysia
Peraturan 4(2), Seseorang
Pegawai Tidak Boleh
·
membelakangkan tugas awamnya demi kepentingan
peribadinya
·
berkelakuan dengan sedemikian cara yang mungkin
menyebabkan kepentingan peribadinya bercanggah dengan tugas awamnya
·
seorang pegawai tidak boleh kurang cekap atau
kurang berusaha
·
seorang pegawai tidak boleh tidak jujur atau tidak
amanah
·
seorang pegawai tidak boleh tidak bertanggungjawab
·
membantah atau melawan pegawai atasan
·
cuai dalam melaksanakan tugasnya
3.5 Peraturan 5 : Pekerjaan luar
Seorang guru tertakluk kepada tatakelakuan yang
berkaitan dengan pekerjaan luar. Dinyatakan bahawa, penjawat awam tidak boleh
mengambil bahagian dalam apa jua urusan berkaitan dengan kerja-kerja luar.
Walaubagaimanapun, seseorang pegawai itu dibolehkan untuk menjalankan mana-mana
aktiviti atau melaksanakan mana-mana perkhidmatan dengan kebenaran ketua
jabatan. Ketua jabatan disini merujuk kepada guru besar ataupun pengetua. Ketua
jabatan akan memastikan bahawa aktiviti atau perkhidmatan itu tidak dilakukan :
·
dalam waktu pejabat dan semasa menjalankan tugas
rasmi
·
tidak menjelaskan kebergunaannya sebagai penjawat
awam
·
tidak bercanggah dengan kepentingan perkhidmatan
awam
3.6 Peraturan 6 : Pakaian
Antara contoh pelangggaran peraturan 6 adalah
seperti :
·
memakai singlet atau baju-T tanpa kolar
·
memakai sarong, seluar pendek dan lain-lain
3.7 Peraturan
9 : Menerima atau Memberi Keraian
Seorang penjawat awam tidak boleh menerima atau
memberi keraian sekiranya keraian itu dapat dengan apa-apa cara mempengaruhi
tugas rasmi kerana ini bercanggah Peraturan 4. Contoh pelanggaran peraturan 9
pula adalah seperti kontraktor meraikan ketua jabatan yang menjadi ahli lembaga
tender (keraian : belanja makan, hotel, tambang bercuti dan lain-lain).
3.8 Peraturan 20 : Penyuntingan
Akhbar/Majalah/Jurnal
Seorang penjawat awam adalah tidak boleh menjadi penyunting akhbar,
majalah, jurnal kecuali penerbitan :
·
jabatan
·
profesional
·
pertubuhan sukarela yang tidak bercorak politik
·
diluluskan secara bertulis oleh ketua jabatan
4.0 TINDAKAN TATATERTIB SECARA UMUM
Sebagai seorang penjawat awam, guru hendaklah
mematuhi peruntukan peraturan-peraturan yang termaktub dan pelanggaran
mana-mana peruntukan tersebut boleh menyebabkan tindakan tatatertib dikenakan. Amaran
boleh dikeluarkan sekiranya seseorang guru itu tidak mematuhi
peraturan-peraturan tatakelakuan dan tetatertib. Amaran boleh diberi oleh
seorang ketua jabatan secara lisan atau bertulis. Seorang pegawai yang
dikenakan hukuman tangguh pergerakan gaji tidak berhak menerima apa-apa
pergerakan gaji dan dalam tempoh hukuman itu sedang berkuat kuasa.
Pihak berkuasa Tatatertib yang berkenaan boleh
mengenakan hukuman turun gaji ke atas seseorang pegawai mengikut
peruntukan-peruntukan yang berikut :
- gaji hanya akan diturunkan secara mendatar dalam peringkat gaju yang sama
- penurunan gaji tidak boleh melebihi tiga pergerakan gaji
- tempoh hukuman tidak boleh kurang daripada dua belas bulan tetapi tidak boleh lebih daripada tiga puluh enam bulan.
Pihak Berkuasa Tatatertib boleh mengenakan hukuman turun pangkat
mengikut cara menurunkan pangkat ke gred yang lebih rendah dalam skim
perkhidmatan yang sama.
5.0 IMPLIKASI AKTA PENDIDIKAN 1996 KE ATAS SISTEM PENDIDIKAN
MALAYSIA
a. FPK menjadi landasan akta.
b. Kedudukan bahasa kebangsaan diperkukuh.
c. Kurikulum diselaraskan.
d. Peperiksaan yang sama.
e. Pendidikan Islam dan prasekolah diperluas.
f. Mutu pendidikan prasekolah dipertingkatkan.
g. Pendidikan teknik dipertingkatkan ke sekolah menengah.
h. Pendidikan guru diperkukuh.
i. Pendidikan swasta berkembang dan menjadi lebih
sistematik.
j. Pendidikan khas diberi tumpuan.
k. Mengambil kira kepentingan pendidikan semua kaum.
0 comments:
Post a Comment